گرافیک

معرفی طراحی گرافیک و شاخه‌های آن

طراحی گرافیک (Graphic Design) را می‌توان علم طراحی ارتباطات بصری نامید. در گرافیک دیزاین، اطلاعات از طریق تصاویر، واژه‌ها و ایده‌ها به مخاطب منتقل شده و به‌نوعی یک ارتباط بصری با مخاطب برقرار می‌شود. امروزه به دلیل افزایش نیاز و تقاضا در زمینه برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب به‌منظور جذب مشتریان بیشتر، توجه و استفاده از گرافیک دیزاین بیش‌ازپیش گسترش یافته است.

به‌طورکلی صنعت گرافیک دیزاین در دو بخش کلی تقسیم‌بندی شده است که در هر بخش شاخه‌های متنوع این رشته قرارگرفته‌اند.

الف- طراحی گرافیک ویژه چاپ

  • طراحی گرافیک ویژه بسته‌بندی (شامل گرافیک دیزاین برچسب کالا، طراحی جعبه‌های فانتزی و …)
  • طراحی گرافیک ویژه تبلیغات
  • طراحی گرافیک ویژه نشریات
  • طراحی گرافیک لوگو ویژه کسب‌وکار
  • طراحی گرافیک پوستر خبری و اطلاع‌رسانی

ب- طراحی گرافیک دیجیتال

  • طراحی گرافیک سایت
  • طراحی گرافیک ویژه اپلیکیشن های تلفن همراه
  • طراحی گرافیکی فیلم و مولتی‌مدیا
گرافیک

در یک بیان کلی، در گرافیک دیزاین حرفه‌ای، طراح می‌تواند با به‌کارگیری رنگ‌ها و تصاویر به‌گونه‌ای که با محتوا هماهنگ باشد، مخاطب بیشتری را جذب کرده و حس اعتماد را در آن‌ها القا کند. نتیجه این عمل در درازمدت اثربخش خواهد بود به‌گونه‌ای که مشتریان وفاداری را جذب خواهد کرد. علاوه بر این، با انجام یک گرافیک دیزاین متناسب با محتوا می توان ارتباط مناسبی را با مخاطب برقرار کرد تا در راستای این ارتباط، مخاطب برای در نظر گرفتن آن برند متقاعد گردد.

گرافیک

اهمیت و نقش طراحی گرافیک در تبلیغات و دنیای دیجیتال امروزی

_

نباید از اهمیت گرافیک دیزاین سازگار با محتوا غافل شد. گرافیک دیزاین را می‌توان نوعی از کسب‌وکار در مقیاس بزرگ محسوب کرد. یک شرکت فعال در حوزه گرافیک دیزاین می‌تواند خدماتی همچون طراحی بیلبورد، طراحی تیزرهای تبلیغاتی، طراحی کارت ویزیت و طراحی لوگو را به مشتریان خود ارائه دهد.

همچنین گرافیک دیزاین نقش کلیدی را در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کند. اهمیت گرافیک دیزاین برای شرکت‌هایی که به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند محسوس‌تر است. این گروه کسب‌وکارها می‌توانند از طراحی گرافیکی برای خلق تصاویر جذاب بهره بگیرند تا بتوانند ارتباط مؤثرتری با مخاطبان خود برقرار کرده و محتوای موردنظر خود را به روش خلاقانه‌تری به مخاطب انتقال دهند.

تاریخچه طراحی گرافیک در ایران

_

گرافیک از واژه یونانی graphikos اقتباس شده و اصطلاحاً به معنی خراشیدن و طرح زدن است. صنیع الملک را می‌توان از پیشگامان صنعت گرافیک دیزاین در ایران دانست. برای نخستین بار در دهه‌های 40 و 50، هنرمندان مشهور ایرانی ازجمله مرتضی ممیز، علی‌اصغر معصومی، فرشید مثقالی و سایر همکاران آن‌ها درصدد تأسیس انجمن گرافیک ایران برآمدند. پس از پیروزی انقلاب در سال 57 و پس ‌از آن جنگ تحمیلی، مسیر این هدف دچار تغییر شد و بیشتر به سمت اهداف انقلاب جهت‌گیری نمود. سرانجام اولین اتحادیه صنفی، در دهه 60 به کوشش جمعی از طراحان گرافیک کلید خورد. اقدامات این اتحادیه که امروزه به‌عنوان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

گرافیک

از ابزارهای مهم و کلیدی در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال، طراحی گرافیک سازگار با محتوا است. اگر به‌صورت خلاصه بخواهیم بخشی از اهمیت و نقش ابزار طراحی گرافیک را در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال ذکر کنیم، می‌توان به موارد زیر اکتفا کرد:

  • در طراحی گرافیک با استفاده از طرح و رنگ سازگار می‌توان توجه مخاطب را جلب نمود تا بر روی تبلیغات مورد نظر کلیک کند.
  • با استفاده یک گرافیک دیزاین مناسب در کنار رعایت اصول نگارش تبلیغات، می‌توان با انجام تبلیغات تأثیرگذار بر روی مشتری، فروش در نتیجه سود حاصل از آن را افزایش داد.
  • اگر یک طراح ماهر و خلاق بتواند طرحی خاص و جذاب را در گرافیک دیزاین ارائه دهد، می‌تواند تعداد بازدید و همچنین سطح تعامل مخاطبان و برند را ارتقا دهد. درنتیجه می‌تواند محبوبیت و شهرت برند را افزایش دهد.
  • گرافیک دیزاین در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال ابزار بسیار مناسبی برای برند سازی و ماندگاری در ذهن مخاطب است؛ اما فایده این ماندگاری چیست؟ اگر مخاطب یا مشتری به خدمت یا محصولی مشابه با آنچه برند موردنظر شما ارائه می‌دهد نیاز پیدا کند، گرافیک دیزاین منحصربه‌فرد و خلاقانه برند شما را به یاد می‌آورد و احتمال خرید او از این برند افزایش می‌یابد.
  • انتقال اطلاعات برند به همراه تصاویر مرتبط و سازگار، به مشتری کمک می‌کند تا این مطالب را بهتر درک کرده و دریافت کند. در این حالت مشتری به‌راحتی می‌تواند بفهمد که آیا آن محصول یا خدمت برای او کارآمد است یا خیر. این تصاویر گرافیکی می‌تواند شامل تصاویر آماری، گزارش‌ها و نمودارها باشد که به‌گونه‌ای خلاقانه طراحی‌شده‌اند.
  • استفاده از ابزار گرافیک دیزاین در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال، آمار بازدید مخاطبان از سایت را افزایش می‌دهد. اگر بتوانید از تصاویر به‌روز و مناسب در سایت خود بهره بگیرید، مخاطبان را در سایت خود ماندگار کرده و با این افزایش ماندگاری مخاطب، رتبه الکسا سایت که یک رتبه مهم جهانی است افزایش می‌یابد.

در اینجا به شما توصیه می‌کنیم، در گرافیک دیزاین برای تبلیغات و بازاریابی دیجیتال از موارد زیر غافل نشوید:

– در انتخاب و کاربرد رنگ‌های مختلف دقت کنید.
– به‌جای استفاده از سطوح کوچک در کنار هم از سطوح بزرگ استفاده کنید.
– از فضاهای خالی و سفیدرنگ به‌صورت هدفمند در گرافیک دیزاین خود استفاده کنید.
اگر به دنبال یک ایده فوق‌العاده برای انجام گرافیک دیزاین مؤثر هستید، به طرح‌های گرافیکی سایر شرکت‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی توجه کنید. حواستان باشد کار آن‌ها را کپی نکنید و فقط قرار است ایده بگیرید.

* قیمت پایه انجام کار طراحی گرافیک در ایران توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تعیین و قانون‌گذاری می‌گردد. برای تعیین قیمت طراحی گرافیک به‌منظور سفارش طراحی با ما تماس بگیرید.

ارزش کار و توانایی‌های یک طراح و مهارت‌هایی که باید بداند

_

در بالا طراحی گرافیک و شاخه‌های متنوع آن را معرفی کردیم. در ادامه از اهمیت و نقش گرافیک دیزاین در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال سخن گفتیم. برای موفقیت در گرافیک دیزاین، طراح باید در کنار خلاقیت و تفکر گرافیکی، دارای مهارت‌های خاصی باشد تا بتواند یک طرح منحصربه‌فرد و خلاقانه را ارائه دهد. به‌طور خلاصه این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • تسلط بر نرم‌افزارهای گرافیک دیزاین اعم از فتوشاپ، ایندیزاین و ایلاستریتور و آشنایی با نرم‌افزارهای office و اصول زبان برنامه‌نویسی HTML

  • مهارت در طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی واسط کاربری (UI)

  • تسلط بر عکاسی، تایپوگرافی، CSS، طراحی سایت

  • توانایی انتقال صحیح اطلاعات از طریق طبقه‌بندی داده‌ها و نمایش آن‌ها در طرح خود

  • توانایی ایجاد تناسب در طرح و اندازه صفحه‌نمایش کاربر

  • آشنایی با تئوری رنگ‌ها و مهارت در انتخاب صحیح رنگ‌ها در طرح گرافیکی

البته در کنار این مهارت‌های کلیدی باید محیط کار مناسبی هم برای انجام طراحی گرافیکی انتخاب گردد و طراح همراه با پیشرفت در دنیای دیجیتال مهارت‌های خود را به‌روزرسانی کند.

* در بالا گفتیم که برای موفقیت در گرافیک دیزاین باید علاوه بر تفکر و خلاقیت گرافیکی، در مجموعه‌ای از مهارت‌های اساسی باید تبحر داشت. طرح‌های گرافیکی بر اساس مهارت‌ها و روش‌های متنوع طراحی، انواع مختلفی دارند اما درمجموع تمام این طرح‌ها همپوشانی دارند. هر کسب‌وکاری مطابق با نیاز خود می‌تواند از انواع این طرح‌ها استفاده کند.

در اینجا چند نوع طرح گرافیکی را معرفی خواهیم کرد:

طراحی گرافیکی هویت بصری

گرافیک

 طراحی گرافیکی بسته‌بندی

گرافیک

– طراحی گرافیکی تبلیغات و بازاریابی (تراکت، کارت‌پستال، بروشور، بنر، بیلبورد و …)

گرافیک

– طراحی گرافیکی رابط کاربری (نحوه تعامل کاربر با دستگاه یا برنامه مانند طراحی صفحه وب و …)

گرافیک

– طراحی گرافیکی نشریه (مجله، خبرنامه، گزارش سالانه، کتاب، کاتالوگ و …)

گرافیک

– طراحی گرافیکی زیست‌محیطی (نقاشی دیواری، نمایشگاه‌ها، حمل‌ونقل عمومی , …)

گرافیک

نمونه کارها

طراحی کاتالوگ
طراحی کاتالوگ
طراحی بروشور
طراحی بروشور
طراحی اسلایدر سایت
طراحی اسلایدر سایت
طراحی و چاپ در مجله
طراحی و چاپ در مجله

جهت مشاوره گرافیک دیزاین با کارشناسان ما تماس بگیرید.

09120644766

    ×

    Powered by WhatsApp Chat

    × ارتباط با کارشناسان تی آرت