تفاوت کپی ­رایتر و کارشناس تولید محتوا در چیست؟

کپی­ رایتر کیست؟

من هنگامی که اولین بار واژه کپی رایتر (Copy Writer) را شنیدم، به ذهنم کپی­رایت (Copy Right) یا قانون تکثیر مجاز محصولات آمد. اما خب بعد فهمیدم که چقدر غلط کردم، غلط! چراکه این دو کلمه از اساس با هم متفاوتند و در ترجمه فارسی‌ کلمات انگلیسی با توجه به نبود معادل فارسی برای این کلمات، چنین غلطی پیش آمده است. حالا واقعا کپی­رایتر کیست؟ کپی­رایتر شخصی است که با فنون نویسندگی و علوم بازاریابی برای اشخاص، شرکت‌ها،‌ سازمان­ها مطلب می‌نویسد. در واقع کپی‌رایتر، نویسنده‌ای است که با هدف بازاریابی و فروش بیشتر محصول یا خدمات، محتوای مفید تولید می‌کند.

اندر وظایف کپی رایتر

در یک کلام: مهم­ترین وظیفه کپی­رایتر بهبود تاثیر تبلیغات است. در نتیجه، شخص کپی رایتر  باید از این که برای طراحی یک تبلیغ چگونه روی مخاطب تاثیر بگذارد، آگاهی داشته باشد. همچنین کپی­رایتر باید کلیه نکاتی که می‌تواند بر ذهن مشتری تاثیر بگذارد را شناخته و از این راه، آن‌ها را به خرید محصولی خاص تشویق نماید. طبعا کپی رایتینگ هم مثل هر شغل دیگری دارای اصولی است که اگر کپی رایتر به این هنجارها توجه خاص­تری کند، مطمئنا به نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهد رسید. شخص کپی­رابتر باید قادر باشد از تیترها و سرفصل‌های جذاب استفاده نماید. استفاده از تیتر مناسب یکی از پارامترهای مهم در جذب مشتری است. از سوی دیگر، باید در نظر داشته باشد از واژگانی استفاده کند که ساده و واضح باشند. شعارهای تبلیغاتی و سایر وظایف شخص کپی­رایتر باید به شکلی باشند که برند مورد نظر را برای مخاطب اعتمادسازی کند.

در آخر، خوب است نگاهی مختصر به وظایف کپی­رایتر بیندازیم:

  • از تیترها و سرفصل‌های خوب استفاده کند.

  • کلمات ساده در متون تبلیغاتی به کار ببرد.

  • از جملات اثرگذار استفاده نماید.

  • حس اعتماد ایجاد کند.

  • بزرگ‌نمایی نکند.

  • از مشتری برای انجام فعالیت خاص دعوت کند.

  • مخاطب را به مشتری تبدیل نماید.

تفاوت کپی ­رایتر و کارشناس تولید محتوا در چیست؟

کارشناس تولید محتوا کیست؟

اول این­که هدف من از گفتن کارشناس تولید محتوا شخصی است که با محتوای متنی کار می­کند. کارشناس تولید محتوا یا تولیدکننده محتوا در واقع تکمیل کننده شغل یک کپی­رایتر می­باشد. شخص کارشناس تولید محتوا باید قادر باشد به بهترین شکل در مورد مفهوم یا کالای خاصی، مطلبی را به مخاطب ارائه دهد تا جایی که هیچ شک و شبهه‌ای برای مشتری نماند.

محتوای تولید شده نباید خیلی کم باشد چراکه خواننده باید قادر باشد هم با ذهن نویسنده و هم با فضای کلی نوشته ارتباط برقرار نماید. از طرفی دیگر محتوای تولید شده می­بایست پرمایه بوده و خط به خط قابل فهم باشد تا خواننده پس از مطالعه‌ متن، به نتیجه‌گیری درست دست پیدا کند. علاوه بر این، با فراگیر شدن تجارت الکترونیک، حضور کارشناس تولید محتوا برای بیشتر سازمان­ها ضروری است. مختصرا این که کارشناس تولید محتوا با عنایت به موضوع اخذ شده و محیطی که در آن کار می‌کند، می­بایست محتوایی تولید کند تا مخاطبان مفهوم درستی از آن موضوع درک کنند.

 

وظایف کارشناس تولید محتوا چیست؟

اگر می­خواهید کارشناس تولید محتوا باشید باید سخنور باشید؛ به این معنی که لازم است بعلاوه مهارت و تخصص داشتن در یک زمینه، باید در مورد حوزه­ های متفاوت هم اطلاعات و دید خوبی داشته باشید. علاوه بر این­ها، تسلط به مهارت­های نویسندگی از جمله الزامات یک کارشناس تولید محتوای ماهر است. قبلا اشاره کردم که شخص کپی­ رایتر باید با نوشتن آشنا باشد، ولی شخص تولید کننده محتوا باید به نویسندگی مسلط باشد تا بتواند محتوایی ارزشمند تولید کند.

نگاهی به برخی از وظایف شخص کارشناس تولید محتوا میندازیم:

  • باید اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد.

  • باید بر مهارت­های روزنامه‌نگاری و نویسندگی مسلط باشد.

  • به اصول سئو آشنا باشد.

  • تونایی انجام تولید محتوای ارزشمند را داشته باشد.

و اما تفاوت کپی ­رایتر و کارشناس تولید محتوا در چیست؟

در ادامه ی تفاوت کپی ­رایتر و کارشناس تولید محتوا شخص کپی­رایتر از منظر محتوا حجم کاری بالایی ندارد و در نهایت کار وی با چند جمله کوتاه کار به آخر می­رسد. هرچند، همین چند جمله مختصر می­بایست به اندازه­ای موثر باشند که مخاطب را مشغول کند. از طرفی دیگر، کارشناس تولید محتوا از منظر محتوا وظیفه دشواری داشته و می­بایست توضیحات کاملی را در بستر مقاله ارائه نماید. از منظر تاثیر و ارزش، محتوای ایجاد شده به وسیله کارشناس تولید محتوا باید رتبه بالایی داشته ولی مهم نیست در یک جمله قادر باشد کار را تمام کرده و تاثیرگذار باشد. شخص کارشناس تولید محتوا فضایی را در دست دارد که می­تواند با نگارش متنی خوب و طولانی، نظر مخاطب را جذب کند ولی فرد کپی­رایتر وظیفه دارد با متنی مختصر، توجه مخاطب را به سمت کالایی جذب نماید.

از سایر تفاوت‌هایی که ذکر می­شود، تفاوت در اشخاصی است که این کارها را انتخاب می‌نمایند. شخصی که تمایل دارد به عنوان کپی­رایتر کار خود را آغاز کند می­بایست این موضوع را بفهمد که یک کار بسیار تخصصی را شروع کرده­ است. احتمالا در اکثر موارد مطلب پایانی تولید شده به یکی دو خط هم نرسد، ولی همان یکی دو خط از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه کپی­رایتر نه فقط باید شناخت بسیار خوبی از عملکرد ذهنی مخاطبان داشته، بلکه می­بایست شناخت درستی از زندگی هم داشته باشد تا بتواند با یک جمله مختصر، نگاه­ها را به سوی یک کسب و کاری بکشاند. با عنایت به منابع فراوانی که شبکه جهانی اینترنت در اختیار همه می‌گذارد، هر شخصی قادر است مطلب بنویسد. فرد کارشناس تولید محتوا می‌تواند یک فرد با تخصص در زمینه نشریه، نویسندگی، وبلاگ‌نویسی، مهندسی، مدیریت عاملی، آشپزی، طراحی و هر شخص دیگری که تصورش را کنید در صورت ممارست و تمرین و تجربه کافی باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که فرد در مورد مطلبی که می‌نویسد علم داشته و بتواند به لحاظ ادبی آن را به سرانجام برساند. جهت اشخاصی که قبل از این تردید داشتند که کدام یک از این کارها را انتخاب کنند، به طور قطع با آنالیز تفاوت کپی­ رایتر با کارشناس تولید محتوا می­توانند جمع­بندی بهتری داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ×

    Powered by WhatsApp Chat

    × ارتباط با کارشناسان تی آرت